Sahabat Selamanya

Tuesday, February 28, 2012

Single lagi..Jangan risau..Jodoh itu rahsia Allah

Assalamualaikum...

Terdetik hati aku nk wat entry ni lpas trbaca status di fb seorg sahabat. Bunyi lbih kurg mcm ni, "Knape payah sgt nk dpt awek ni??".lbih kurg mcm tu la. Panjang lagi status tu sbnrnya tp aku nak amik ayat dari soalan tu je pasal dulu slalu gak aku tertanya2 soalan macam tu. Kiranya bosan la single ni. Takde awek yg nak dijadikan tempat mengadu klu ada masalah, tempat sandar klu penat, nak rindu2, sayang2, gado2 sikit. Baru syok kan. Kalau single tak syok. Hidup mcm xde sape nak kisah. Makan ke tak lantak ko la. Klu sakit ke demam ke memang terbongkang la ko sorg2 tak da sape nak layan. Nak rindu kat sape? Klu yg dok blajar jaoh2 tu bley la rindu family. Tp yg klu dok dpan mata tiap2 hari tu family tak bley jgak. So dulu pernah jgak aku cakap best jgak klu ada awek. Smpai aku wat satu pengakuan kurang bijak kat kawan baik aku dulu. Klu aku dpt awek aku nak berenti merokok. Mcm bernazar la kiranya. Tp tak da la smpai desperate sgt nk cari awek. Muka klu hensem takpe. Muka pun ganas saing2 Gennaro Gattuso je. Takpe. Ganas2 baru rock.

Kan ganas tu. Ni la Gennaro Gattuso. Pemain bola Itali dan AC  Milan.

Tiba-tiba...

Saja je nk bg suspen mcm karangan zaman2 skolah dulu. Hehe. Isi entry kali ni sbnrnye aku nk kongsi sikit pemikiran aku hikmah2 knape aku takda awek skang ni dan aku sgt bersyukur dengan keadaan ni. Selepas gagal memikat gadis pujaan hati, punya la aku sedih dulu. Nasib baik la jambatan P.Pinang tu jaoh. Klu tak mau aku terjun bungee (bungee jump) kat situ. Agak2 jack nk terjun bunuh diri. Dosa bosar tu. Neraka je la tempatnya. Tp lpas beberapa hari, lbih kurang smggu la, aku mula refresh balik otak aku & wat sikit muhasabah diri. Bila dipikir2 balik, ada btolnya kenapa Allah tak izinkan aku dan si dia berkapel. Byk hikmahnya hidup single ni dari kapel.

Kita start dgn bnda2 mudah je. Dalam sepotong ayat Al-Quran dari surah Al-Isra', ayat 32 yg bermaksud;

“Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk (yang membawa kerosakan)”..


Ok jom kita amik sikit pengajaran ayat ni. Pada awal ayat tersebut, kita dilarang MENGHAMPIRI zina, dan bukan MELAKUKAN zina. Nampak beza dua perkataan tu tak. Klu tak nampak meh abang suluhkan. Menghampiri tu makna kata dekatkan manakala melakukan tu pergi buat. Maknanya Allah tak kata jgn buat. Tapi Allah kata jgn dekat. Mencegah itu lbih baik dari merawat. Lbih kurg gitu la kan. Jalan pegang2 tangan pun da kira mndekatkan ape lagi yg slalu wat ringan2 dalam wayang. Igt aku tak taw ke perangai dak2 zaman skang. So sblom ak trjebak dgn perkara2 mcm tu baik ak single je. At least tak yah nk masok wayang tiap2 minggu wat bnde tak elok. Jimat belanja. Haha

Ayat yg kedua tu menerangkan ape itu zina. Nampak sgt perbuatan yg dikeji. Kat sini ape yg aku cuba smpaikan ialah kapel tu salah satu caru utk mndekatkan diri dgn zina. Mgkin la ada yg cakap "Ala, ktorg kluar dating x pegang tangan pun". Ataupun, "Ala, ktorg taw la batas2 agama. Yg mana halal dan yg mana haram. Takkan smpai check in hotel pnye". Btol tu. Tp syaitan tu ado kek mano2 bak kata org nogori. Nafsu pulak klu da dtg tak reti nak sabar. So hidup single ni sekurang2 nya terhindar la sikit dari godaan syaitan utk wat benda2 tak ptot. Aku ni pun bkan power sgt nk lawan godaan syaitan dgn nafsu. Aweks seksi sikit lalu dpan mata kompom tgk. Haha.

Ok lpas tu ak pikir lg knape ak single je. Nk kata x hensem tu da mmg la. Tp ada jgak dak2 yg x hensem ni dapat awek cun2. Ape tangkal depa pakai pn xtaw. Taw2 dating dgn awek cun. Hati sape x tercabar. Haha. Lpas aku baca satu artikel mngenai perkahwinan dalam Islam ni baru la aku sdar. Allah menjauhkan aku dari orang yang x sepatutnya utk aku. Allah da ttapkan sorang pompuan yg istimewa utk aku nanti sbb nye isteri ak tu nanti kompom dari tulang rusuk aku sendri. Da tentu2 bakal isteri aku tu saling melengkapi dgn aku. X ke syok tu. Kapel 1000 taon pun kalau jodoh tu Allah da tentukan dgn org lain pun clash gak nti. Lpas da clash, frust menonggeng. Lpas tu jadi la kes2 terjun bangunan, terjun jambatan dan terjun tirok. Da x dapat kawin tu satu hal la. Jodoh aku plak nti nk kawin dgn sape. Kesian dia. So aku cuma brsabar je tggu sapa yg amik tulang rusuk aku. Cantik ke x terima je la sbb Allah yg bg. Abg pn bkan hensem mne kan. Haha

Byk lagi la hikmah2 knape Allah tak bg aku kapel ni. Sebab Allah je taw ape yg terbaik utk aku. Mgkin aku ptot fokus kat poket dan masa depan dulu sblom pikirkan org yg bakal menggunakan poket dan menyelit kat masa depan aku tu. Haha. So, kepada sapa2 yg still single & tercari2 pasangan hidup jgn risau. Jodoh anda telah ditetapkan. Tp jgn berenti dari mencari sbb Allah ttap mintak kita berusaha klu nk sesuatu. Man Jadda Wajada yg bermaksud "siapa yang bersungguh-sungguh, akan berhasil". Amik kata2 ni utk pegangan bkan kata nk cari awek je tapi dalam ape jgak bnde nk wat. InsyaAllah korg smua dpt jodoh yg baik dan setimpal dgn korg. paling penting saling melengkapi antara satu sama lain.

Untuk entry kali ni ak bkan nk condemn org kapel ye. Aku cuma nk bg sedikit pendapat dan pandangan aku kat sapa2 yg menyesal single & salah2 kan takdir plak. Ada sstgh diorg yg pndai jaga batas2 pergaulan dan saling mengingatkan pasangan ke jalan yg benar tu Alhamdulillah. Bgos la camtu. Klu kawin pun InsyaAllah kekal smpai akhir ayat. Amin. Cuma kita kne cek balik btol ke kapel dalam Islam tu halal. Cari la keredhaan Allah wlupn dgn cinta. Dan terus la bersabar dgn dugaan dan cabaran hidup ni. Itulah jalan terbaik yg Allah bg kat kita. Slalu la berdoa dpt jodoh yg baik. InsyaAllah ape yg kita dpt nti terbaik da.

Ok smpai sini dlu. Kalau ada terasa atau salah silap dlm entry harap maaf. Hamba hanya insan yg lemah dan selalu melakukan kesalahan. Sekian...

Wassalam......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...